Ondernemen en leven vanuit passie

Waarschijnlijk heb je wel een LinkedIn account, maar gebruik jij net als de meeste beauty professionals LinkedIn bijna niet. En dat is zonde! Ook ik maak mijzelf hier schuldig aan. LinkedIn is een heel handige tool en hét platform als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Ook ontmoet je hier collega’s en kan je vertellen wie je bent en wat je doet.

En zeker als je op zoek bent naar die nieuwe baan in een bepaalde functie is het helemaal van belang dat je profiel up to date is. Als je op zoek gaat naar nieuwe connecties vergeet dan niet om je job search switch om te zetten naar ON. Je zult merken dat connecties voor je gaan werken en dat je opgemerkt wordt door recruiters.

Ik wil 5 eenvoudige tips met je delen, die je gelijk kunt toepassen en die ervoor gaan zorgen dat je optimaal gebruik gaat maken van alles wat LinkedIn te bieden heeft. Laten we vandaag al beginnen met de eerste aanpassingen!

1.Check je profielfoto
Stel jezelf de vraag of je een recente profielfoto hebt en of het een zakelijk gevoel overbrengt. De beste profielfoto’s zijn die waar jij alleen opstaat, in een zakelijke outfit (het hoeft natuurlijk niet altijd een pak te zijn) en dat je er goed, vriendelijk, maar absoluut professioneel uitziet. Vermijd foto’s waar nog een deel van iemand op te zien is of foto’s die gemaakt zijn tijdens een avondje uit!

2. Voeg recente connecties toe
Het is altijd beter om gedoseerd connecties toe te voegen dan dat je dit in één keer doet op het moment dat het echt nodig is. Dus maak het uitbreiden van je netwerk een deel van je maandelijkse to do list. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die nieuw is bij het bedrijf of iemand die je tijdens een event of een conferentie ontmoet hebt. Ook al zijn het in real time geen vrienden, nodig ze in ieder geval uit via LinkedIn. Door hier consequent een maandelijkse routine van te maken, zal dit in een later stadium zeker beloond worden.

Connecties zijn om een aantal redenen erg makkelijk. Als eerste: het is erg lastig om je brede professionele netwerk continu in de gaten te houden, vooral gezien het feit dat mensen tegenwoordig snel en vaak van baan verwisselen. Misschien is iemand, die je vorig jaar ontmoet hebt, nu wel werkzaam bij het bedrijf waar jij al een lange tijd over droomt. Kortom, om in jouw professionele netwerk bij te houden wat er allemaal gebeurt, LinkedIn is niet alleen maar gemakkelijk maar men verwacht het ook dat je deze manier van netwerken gebruikt. Niemand zal het raar vinden als je een connectieverzoek stuurt!

3. Zorg voor een korte samenvatting onder elke functie
Het is absoluut niet nodig om je gehele functie tot in de details op LinkedIn neer te zetten. Een goede samenvatting onder iedere functie is wel zeker aan te raden. Recruiters zoeken vaak op keywords die aan de job gerelateerd zijn. Titels bevatten deze keywords simpelweg niet. Bijvoorbeeld,

Titel: Hoofd Verkoopafdeling (een recruiter zal waarschijnlijk gaan zoeken op teamlead, manager of sales). Dus zorg dat in je summary (samenvatting) deze woorden terug komen. Je summary zou er als volgt uit kunnen zien:  Manager op de sales afdeling voor een internationaal bedrijf gespecialiseerd in fashion waarin ik voor de retail branche binnen Europa op zoek ben naar nieuwe verkoopkanalen.

Naast het gebruik van zoekwoorden en een overzicht van je verantwoordelijkheden, kun je het ook op een manier samenstellen dat je vertelt wat het bedrijf doet. Met name voor bedrijven die niet zo heel bekend zijn. Na heb beschrijven van jouw rol binnen de organisatie, zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat het een bedrijf is wat gespecialiseerd is in ladies fashion op het gebied van jurken en alleen maar werkt met natuurlijke stoffen, waarvan de grondstoffen op een verantwoorde manier geoogst zijn.

Door het toevoegen van een korte samenvatting zullen recruiters je vaardigheden beter begrijpen en word je voor de juiste vacatures benaderd. Hierdoor vergroot je kansen op een nieuwe job. Mocht het zo zijn dat je benaderd wordt voor een functie die je niet aanspreekt, voel je vrij om dit, zonder enige consequenties, af te wijzen!

Note: Een andere mogelijkheid is om in het gedeelte “ Summeray” een overkoepelend carrièreverhaal te vertellen. In dit geval zou het kunnen zijn; een professionele internationale salesmanager met 9 jaar ervaring in de fashion industrie voor verschillende internationale merken. Vervolgens kun je nog in details treden over je vakgebied. Dit gedeelte wordt belangrijker als je actief op zoek bent naar een nieuwe job. (kanttekening: ben je op zoek naar een internationale functie, gebruik Engels als voertaal)

4. Zorg voor een overtuigende en huidige headline
De LinkedIn kop wordt vaak genegeerd, maar het is eigenlijk het eerste wat mensen zien als ze op je profiel kijken (of wanneer ze je vinden in een zoekresultaat). Het is die tekstregel direct onder je naam en is standaard ingesteld bij je huidige functie en bedrijf. Ben je op zoek naar een nieuwe functie dan kan de headline bijvoorbeeld zijn; Op zoek naar een uitdagende baan in de Beauty branche. Er zijn veel meningen over wat een goede LinkedIn Header zou moeten zijn. Ik ben van mening dat het in ieder geval helder en duidelijk moet zijn zodat iedereen die op jouw profiel belandt, zich gelijk een goed beeld van jou kan vormen.

5. Scrol door je network en reconnect.
Neem de tijd om geregeld door de berichten van je netwerk te scrollen, je netwerk te bekijken en stuur connecties een berichtje, just to say hello, of om ze te feliciteren met hun nieuwe baan. Als iemand iets onderneemt wat jouw interesse wekt, durf gerust een stapje verder te gaan en nodig die persoon uit voor een korte meeting of een kop koffie.

Door deze eenvoudige stappen toe te passen en actief met het netwerk op LinkedIn bezig te zijn, zal dit platform veranderen van iets wat altijd op de achtergrond meegedraaid heeft, naar het social platform wat echt voor je gaat werken als het nodig is!

XOXO

Mariska van SlowBeauty Professional

Vond je dit artikel leuk? Deel het met onderstaande kanalen.

Laat een reactie achter

Scroll naar top