Een digitaal moodboard voor je salon

Een visueel merk is de beste manier voor je salon om online op te vallen tussen de concurrentie en om de wereld te laten zien wie je bent. Wanneer je een merk aan het opbouwen bent, is consistentie heel belangrijk. Als je een vast patroon van kleuren en opbouw gebruikt, herkennen (potentiële) klanten je beter. Hoe vaker je dit inzet, hoe sterker je ‘brand’ wordt.

Paul Rand, een beroemd grafische designer, zei: “Design is de stille ambassadeur van je bedrijf”, en dat is helemaal waar. Je merk spreekt boekdelen over je eigen persoonlijkheid, je gevoel en het type klant dat je aan wilt trekken. Ik heb het al vaker aangehaald; ‘Marketing’, het bouwen van een merk, begint bij het door en door kennen van jezelf. Met andere woorden, kijk niet te licht aan tegen jouw merk!

1.Wat is een moodboard en waarom heb je dit nodig?

Een moodboard, ook wel een ‘branding board’ genoemd,  is een visuele tool waarmee je uiteindelijk tot een mooie creatie komt. Met het maken van een moodboard vind je
uiteindelijk een stijl en een aantal kleuren en lettertypes die representeren wie jij, dus
je bedrijf, bent. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een gratis programma zoals Canva
heb je één groot voordeel en dat is dat het al je lettertypes, kleuren en stijlen voor je bewaart. Op deze manier is het heel eenvoudig om consistentie in al je marketinguitingen te houden. Probeer dit echt in je achterhoofd te prenten dat consistentie het ‘keyword’ is!

Als je het lastig vind om een ‘stijl’ te vinden, omdat je geen beslissing kan nemen over de kleur, dan is het tijd om een stap terug te doen en na te denken waar je naar toe wilt. Denk eerst na over de persoonlijke note in je salon waardoor je een merk creëert wat betekenisvol is. Als je merk vanuit je hart komt, is het heel eenvoudig om consistent te blijven. Ik roep altijd heel hard: ‘Be different, Be you!’.  Alleen door authentiek te zijn, dus
echt jezelf te zijn en te luisteren naar je hart, creëer je een merk wat totaal onderscheidend is ten opzichte van je collega’s. Voordat ik verder ga, wil ik graag nog even stilstaan bij het stukje ‘authenticiteit’.

2.Begrijp wat een salon personaliteit is

Voordat je verder gaat en een te gek kleurenpalet, passende lettertypen en een moodboard maakt, is het verstandig om eerst te achterhalen en duidelijkheid te krijgen over je salon personaliteit. Wanneer je begint aan het bouwen van een merk en je doet dit niet vanuit je authentieke zelf, verdwijn je heel snel in de grote massa, waardoor je slagingskans minimaliseert. Je zal merken dat de moed je in de schoenen zakt en het zal botsen met de rest van je bedrijf. Dus mijn advies, het advies wat ik altijd geef is: ‘denk eerst na over hoe jij, jouw authentieke zelf, inzet’. Om je een stukje op weg te helpen heb ik onderstaand een aantal vragen voor je opgesteld.

  1. Hoe definieer jij je persoonlijkheid en welke kwaliteiten kun je in jouw bedrijf doorvoeren?
  2. Als je salon een persoon zou zijn, hoe kleed je haar dan, behandel je haar en praat je met haar?
  3. Wat zijn de 3 woorden die je gebruikt als je jouw bedrijf omschrijft?

Na het beantwoorden van deze vragen, ben je er klaar voor om door te gaan naar de volgende stap.

3. Maak een inspirerend bord op Pinterest

Pinterest was één van mijn ‘geheime wapens’ om inspiratie voor het merk SlowBeauty op te doen. Je kunt het gebruiken om foto’s te verzamelen, om kleurpaletten samen te stellen en ontwerpen die je gelijk aanspreken je te laten charmeren. 

Hoe maak je een moodboard op Pinterest om inspiratie op te doen voor jouw bedrijf?

  1. Maak een account aan en selecteer interesses
  2. Creëer je eerste board. Je kunt ervoor kiezen om dit openbaar of privé te doen en geef dit bord een naam, bijvoorbeeld ‘Mindful Inspirations’
  3. Ga dan terug naar de antwoorden die je gegeven hebt op de vragen die ik je eerder in dit blogartikel stelde en begin je zoektocht aan de hand van de gegeven antwoorden. Bijvoorbeeld: stel dat één van jouw persoonlijke eigenschappen ‘gevoelig’ is, zoek dan naar bijvoorbeeld ‘sensitive design inspiration’. Ik kies er altijd voor om de zoekwoorden in het Engels in te geven, omdat je daarmee meer voorbeelden krijgt
  4. Creëer je tweede board. Ook hiervoor maak je wederom de keuze of je het openbaar zet of privé
  5. Ga dit keer op zoek naar bijvoorbeeld kleuren en kijk eerst weer naar je persoonlijkheid. Wat ben je voor een type? Ben je heel geaard en hou je van naturel? Zoek dan naar bijvoorbeeld ‘Earthy and Natural’ op Pinterest. Misschien weet je al welke kleuren je aanspreken en kun je gelijk op kleur zoeken zoals bijvoorbeeld ‘Forest green’

Pin alle afbeeldingen die je inspireren en denk er niet te veel bij na. Begin gewoon met het pinnen van afbeeldingen en designs die je wat vertellen! 

De eerste stappen zijn gezet, op weg naar een authentiek merk voor je bedrijf. Als je de boards nu van een afstand bekijkt, merk je dat er bepaalde patronen op beginnen te vallen. Dit zijn de kleuren, designs en lettertypen die bij jou passen. Door het creëren van dit moodboard, of zoals wij het noemen ‘brand board’, krijg je een steeds duidelijker beeld in je hoofd en kun je naar de volgende fase, het creëren van je merk!

XOXO
Mariska van The SlowBeauty Group

 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met onderstaande kanalen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Laat een reactie achter

Scroll naar top