Social media inzetten voor je salon

De afgelopen vier jaar ben ik, naast het runnen van een groothandel, mijn tweede passie achternagegaan en dat is het creëren van een ‘online experience’ zowel via internetsites alsmede de social media kanalen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zoveel plezier in heb om te zien wat het voor ons bedrijf en onze klanten doet, dat ik graag enkele tips met jullie wil delen.

Maak het echt, maak het ‘exciting’, maar maak het vooral speciaal!
Dit is wat heel veel salons zich niet realiseren bij het ontwikkelen van Facebook posts: Veel mensen denk dat alleen het posten van een foto van hun werk of dat ze beschikbaar zijn voor een afspraak genoeg is om succes te ontvangen. Je moet niet wachten op succes, want dit komt niet vanzelf. Helaas denk ik dat veel salons hierdoor uit een droom worden wakker geschud. 

Voor een succesvolle campagne zijn een aantal basisregels van toepassing die ik graag met je deel. Het meest belangrijke is dat jouw manier van social media gebruik persoonlijk moet zijn en je jezelf niet moet meten aan hoe andere salons het gebruiken. Daar zijn er namelijk al twaalf van in een dozijn.

Maak het persoonlijk en vriendelijk!
De keiharde waarheid is dat er zoveel bedrijven een advertentie op Facebook plaatsen. Het is daarom juist zo belangrijk om jezelf menselijk en persoonlijk te neer te zetten om op die manier op te vallen. 

Zet jezelf als eigenaar van de salon centraal en spreek in de -ik- vorm. Werk je met personeel? Schenk daar dan ook aandacht aan en laat vooral weten wat zo uniek is aan jouw salon. Hoe meer je jezelf in posts en advertenties naar voren laat komen, des te meer je de aandacht van het publiek trekt. 

Facebook is en blijft een sociaal netwerk. De aandacht van mensen wordt getrokken bij het zien van ‘echte’ mensen, van blije en vrolijke gezichten en personen die vriendelijkheid uitstralen. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor herkenning, waardoor jouw potentiële klanten nieuwsgierig worden en er meer op je advertentie of post wordt geklikt voor verdere informatie.

De gevreesde video!
Door het handhaven van bovenstaande adviezen kom je al een heel eind, maar eerlijk is eerlijk tegenwoordig komen we niet meer onder de algoritmes van Facebook uit! 

Één van de gevolgen van de algoritmes is dat Facebook  videoberichten en -advertenties prefereert boven een post met enkel een bericht of een foto. Nu moet ik nogmaals eerlijk zijn, ik ben er namelijk zelf ook -nog- geen held in, maar ook ik en mijn collega’s moeten er toch echt aan geloven. Als ik naar mezelf kijk, blijf ik veel langer hangen bij een leuke video dan ‘alleen maar’ een plaatje! 

Zullen we met elkaar afspreken dat we vanaf nu starten met het maken van meer videoberichten? Lijkt mij in ieder geval een goed voornemen.

Vooraf bedenken van een specifieke promoties!
Wat ik bedoel met een specifieke promotie, is dat het ook echt iets speciaals moet zijn voor jouw (potentiële) klanten. Je kunt dit doen door het aanbod beperkt te houden zoals vermelden dat je een beperkte voorraad hebt, een productlijn bestempelen als ‘limited edition’, het hebben van een beperkt aantal plekjes of een actie inzetten voor een bepaalde tijd. 

Heb je in de gaten waar ik naartoe wil? Wat ik je op het hart wil drukken is om niet teveel met aanbiedingen te strooien. Denk dan eerder aan een pakketaanbieding waarin je bijvoorbeeld twee behandelingen combineert en deze met een leuke korting voor een beperkte tijd aanbiedt. Let er bij dit soort acties ook op dat je dit niet alleen voor nieuwe klanten doet. 

Vergeet vooral je bestaande klanten niet, want dit zijn je ambassadeurs! Het doel van een actie is om een promotie samen te stellen waar je (potentiële) klanten niet omheen kunnen. Dat ze echt tegen zichzelf zeggen: “Ik moet snel boeken/kopen of reserveren, want het is maar tot dan beschikbaar.”

Het bijhouden van statistieken van je advertenties!
Wees eens eerlijk, hoe vaak kijk je naar de statistieken van je bedrijfspagina om te zien hoe een post ‘gescoord’ heeft? In plaats van constant te kijken naar je bereik en het aantal likes welke in de posts aangegeven worden, adviseer ik je om eens wat vaker naar de advertentiemanager van Facebook te gaan. Deze tool bied je zoveel krachtige statistieken en hulpmiddelen waarmee je een advertentie kan verfijnen om de juiste mensen te bereiken. Cijfers zijn zo belangrijk! 

Één van de kolommen die je in de gaten moet houden zijn de kosten per resultaat. Wat zijn de kosten die je per klik kwijt bent? Zijn deze kosten het waard om een nieuwe klant binnen te slepen? Een andere tip die ik je mee wil geven is om te kijken naar het bereik van je advertentie. In de ‘manager’ kun je zien hoe vaak mensen je advertentie te zien krijgen. Dus als je de advertentie aan een groep van 10.000 mensen in je omgeving gericht hebt, wil je ervoor zorgen dat deze mensen je advertentie niet drie keer te zien krijgen. Je wilt dat de frequentie onder de drie keer blijft om een averechtse reactie te voorkomen.

Verschillende varianten van je advertentie!
Maak niet één versie van je advertentie. Als je een promotie in gedachte hebt voor je campagne is het lastig om gelijk een goede tekst te bepalen waarvan je op voorhand al weet dat dit aanslaat. Daarom adviseer ik altijd om meerdere advertenties in een campagne te laten lopen. Facebook optimaliseert de advertentie en laat de meest populaire advertentie vaker aan je doelgroep zien. Dit is allemaal in de ‘manager’ te monitoren. Een perfecte manier om goede resultaten te behalen!

Ik hoop je met deze tips genoeg inspiratie gegeven te hebben waardoor jij met meer inzichten mooie advertentie voor je salon kan creëren.

Lieve groet,

Mariska van SlowBeauty Professional

Social media inzetten voor je salon - Beauty Days

Vond je dit artikel leuk? Deel het met onderstaande kanalen.

Laat een reactie achter

Scroll naar top