Marketing voor salons

 Marketing voor salons: salonmarketing

Jullie hebben er vast wel over gehoord: salonmarketing. Oftewel, marketing voor salons. Er zijn genoeg bedrijven die er mee adverteren dat zij weten hoe jij als saloneigenaar jezelf kan profileren om zo meer klanten aan te trekken. In heel veel opzichten is de marketing van een beauty salon hetzelfde als de grotere bedrijven, maar het individu achter de salon is voornamelijk bij beauty salons belangrijk om te laten zien. De persoon achter het bedrijf. Personal branding noemen ze dat ook wel, een term die ik vaak in mijn mond neem. Hieronder ga ik er verder op in hoe personal branding jou kan helpen om meer klanten aan te trekken.

 HOE KOMT HET TOCH DAT SOMMIGE SALONS ZO GOED LOPEN?

Inmiddels heb ik in de afgelopen jaren al heel wat salons geholpen met hun marketing door middel van workshops of een-op-een sessies. Jouw identiteit, uitstraling en persoonlijkheid bepalen het succes van je salon. Op het moment dat je hier mee bezig gaat, zal je zien dat het ondernemersplaatje voor jezelf ook stukken duidelijker wordt. Met als simpel gevolg dat je salon in de lift gaat zitten. Net zoals die salons die zo goed lopen!

Als dat moment aangebroken is, ga je meer klanten krijgen. Zie deze klanten dan ook als ambassadeurs van jouw bedrijf. Zij verspreiden het woord voor je waardoor je klantenkring zal groeien. Als je echt gaat inzien wat het belang van marketing is en het ook gaat snappen, gaat het ‘ondernemen’ een hele andere dimensie krijgen.

Om op de laatste zin in te haken; daar begint het mee ‘ondernemen’. Je hebt namelijk een bedrijf. Als ondernemer heb je maar één doel voor ogen en dat is: meer klanten en dus meer omzet. Wat ik hiermee aan wil geven is dat je jezelf ook als ondernemer moeten profileren en niet moet zeggen – zoals ik al heel vaak gehoord heb – “ ik heb maar een salonnetje”.

Gebaseerd op ervaring en feedback, durf ik bijna met 100% zekerheid te zeggen dat je eigenlijk niet weet hoe je het aan moet pakken. En dat snap ik, want het is ook lastig om een goed marketingplan te maken. Ja, marketing bestaat inderdaad uit advertenties plaatsen, flyers rondbrengen, social media inzetten of misschien wel een YouTube filmpje maken van je salon. Dit zijn allemaal de zogenaamde uitingen om je salon te promoten, maar echte marketing bestaat uit veel meer aspecten!

LAAT JE NIET MEESLEPEN IN EEN NEERWAARTSE SPIRAAL

Het is vast ook jouw grootste ergernis… salons die hun behandelprijzen steeds verder naar beneden gooien om op deze manier meer klanten aan te trekken. Ik verbaas me hier elke keer weer over. Zien deze zogenaamde ‘ondernemers’ dan niet in dat een behandeling bijna niet meer kostendekkend is? Of wat denk je van die constant doorlopende kortingsacties of vriendinnenacties… Begin je het al te zien en te herkennen? Dit is dé manier om je bedrijf om zeep te helpen. Je neerwaartse spiraal is ingezet. Je trekt hiermee de zogenaamde salonhoppers aan. Klanten die van de ene naar de andere salon gaan. De vraag is wil je dat? Of kies je ervoor om een band met je klant op te bouwen? Een klant die bij in je salon komt omdat ze waardeert wie je bent, wat je uitstraalt en juist bij jou komt omdat je uniek bent.

Hier komt de marketingstrategie om de hoek kijken. Hoe ga jij nu bewerkstellen dat je dit soort klanten aan gaat trekken? Ik kan hier tal van mogelijkheden voor opnoemen. Onderstaand heb ik een aantal voorbeelden voor je die van belang kunnen zijn in het bepalen van je strategie.

  1. De locatie van je salon – zorg dat je op een unieke locatie zit en er geen vergelijkbare salons in de buurt zitten. Denk bijvoorbeeld aan midden in een centrum of een buurtcentrum.
  2. Aanbod van behandelingen – zorg dat je een behandeling aan kunt bieden waarin jij uniek bent. Bijvoorbeeld een specialist in het geven van een (wellness) manicure of spa wellness facial.
  3. Een specialisatie – een onderdeel waar je in uitblinkt en je alleen echt daar op richten zonder overige kleine behandelingen.
  4. Promotie – trek één bepaalde doelgroep aan en richt je daar ook op in je reclame uitingen. Denk hierbij aan de trendy hippe working class of juist de hippe 55+’er.

Ik kan me voorstellen dat het nog te vroeg voor is om dit uit te werken en je ergens een start moet maken. Een mooie tussenoplossing is om een aantal zaken met elkaar te combineren.

  1. Locatie en behandeling
  2. Behandeling en specialisatie
  3. Promotie en aanbod
  4. Locatie en promotie
  5. Behandeling en aanbod

Je ziet dat er tal van mogelijkheden zijn. Als je deze basis qua marketing na het lezen van dit artikel snapt, heb je al een hele mooie voorsprong op de rest van je collega’s of moet ik zeggen con – collega’s 😉 Heb ik je getriggerd en wil je nog meer te weten komen over dit onderwerp? Hier op BeautyDays.nl ga je nog veel meer lezen over het ondernemerschap als beauty professional!

XOXO

Liefs Mariska van SlowBeauty Professional

 

Vond je dit artikel leuk? Deel het met onderstaande kanalen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Laat een reactie achter

Scroll naar top